Valentin Barbu, Relevance Management: Deciziile rapide țin foarte mult de oameni și mai puțin de tehnologie

Ca să facă față creșteri fantastice a volumelor de date, companiile își îndreaptă atenția către soluțiile Big Data – soluții care lucrează cu date caracterizate prin volumele mari, care se vehiculează cu viteză mare, provin din surse diverse și necesită tehnologii și metode analitice specifice pentru a fi trasformate în informație utilă, deci valoare. Despre utilitatea și modul în care pot fi livrate aceste soluții am discutat cu Valentin Barbu, Data Solutions & Founder, Relevance Management.

Club IT&C: Digitalizarea duce la un volum mare de date în companii, care va crește în continuare. Ce pot face companiile astfel încât să poată lua decizii mai rapid, pentru a rămâne competitive?

Valentin Barbu: Deciziile rapide, din ceea ce am observat noi în cele câteva sute de proiecte implementate în mai bine de 16 ani, țin foarte mult de oameni și mai puțin de tehnologie. Ce pot spune este că, dacă avem cu adevarat rapid nevoie de informație, acum se poate, tehnologia există. Dar este de calculat cu mare atenție dacă această informație este relevantă și acționabilă. La acest lucru se pot gândi cei care au nevoie de informație în timp real – oamenii de business. Anumite sectoare, precum cel financiar-bancar, de sănătate, energie, utilități sau administrație publică, au atins și în România volume destul de mari de date. Recomandarea noastră pentru aceste sectoare este de a începe să studieze noile tehnologii disponibile, de a face proiecte mici, pilot, pentru a se familiariza cu soluțiile Big Data și pentru a le ajusta cu necesitățile specifice din activitatea lor, așa încât proiectele Big Data să furnizeze valoarea așteptată.

Club IT&C: Este necesară o soluție Big Data într-un astfel de moment, pentru a obține informațiile relevante în timp optim? Care este răspunsul Relevance în acest sens?

Valentin Barbu: Omul sfințește locul – zicala este valabilă și în domeniul Big Data. Dacă omul care ia decizii este un vizionar care știe ce își dorește și are alături un partener care să îi transforme în realitate viziunea, atunci soluțiile Big Data vor avea un impact remarcabil. Prin urmare, necesitatea unei soluții Big Data e dată mai degrabă de modul în care ne imaginăm activitatea peste 6 luni, 1 an sau mai mult și cum ne pregătim să facem față provocarilor lumii de mâine.

Noua ne plac provocările și avem o echipă creativă care până acum a trecut cu succes prin multe provocări lansate de vizionari. Competențele echipei Relevance în lucrul cu datele, colectarea, agregarea și utilizarea lor, au fost duse cu un nivel mai departe prin parteneriatul semnat cu DataStax, companie americană ce furnizează DataStax Enterprise, un pachet comercial pentru Big Data bazat pe Apache Cassandra, Spark, Solr și alte instrumente asociate.

Un prim exemplu de context de trecere la soluțiile Big Data este pentru companiile care au deja atât de multe date încât explorarea lor este dificilă sau chiar imposibilă. Dacă în această mare de date există o mină de aur de exploatat, adică se pot lua decizii cu impact semnificativ prin analiza acelor date, atunci recomandabil e să pornim un proiect pilot, un Proof of Concept așa cum este numit. Rezultatul proiectului pilot poate indică faptul că datele imposibil de analizat înainte devin accesibile imediat, deschizând noi oportunități pentru companie în a înțelege comportamentul clienților săi, de exemplu.

Club IT&C: Cum ați caracteriza soluțiile DataStax și ce aduc instrumentele acesteia pentru companii?

Valentin Barbu: Apache Cassandra este una din cele mai populare baze de date distribuite. Având ca baza Apache Cassandra, compania DataStax a construit o suită comercială completă, DataStax Enterprise, care să ajute companiile să construiască și să gestioneze soluții Big Data complexe. Studiile recente ale unor mari companii de research precum Gartner sau Forrester plasează soluția DataStax Enterprise între liderii la nivel global pe segmentul său de activitate. Printre lucrurile care caracterizează DataStax și Cassandra sunt tehnologia de baze de date distribuite, completă și simplă la nivel operațional, cu o arhitectură unică de tip always-on, timpul de răspuns foarte mic la interogări pe volume mari de date și scalabilitatea. Cassandra este o bază de date distribuită, always-on, adică folosește mai multe servere, chiar de pe mai multe continente, și este rezistentă la căderi ale rețelei și serverelor fără ca aplicațiile care folosesc bazele de date să fie afectate și să aibă timpi de nefuncționare. Soluțiile bazate pe Cassandra sunt scalabile liniar, adaptându-se rapid atunci când aplicațiile au succes și cunosc o creștere mare a gradului de utilizare. În suita DataStax Enterprise se regăsesc și soluțiile DSE Search pentru căutare și indexare real-time, DSE Analytics bazată pe Apache Spark pentru agregare și analiza de date. De menționat ar fi și partea de securitate și monitorizare a soluției DataStax Enterprise, dar și DSE Graph care e o platformă de lucru multi-model pentru modele de date graph, key-value, JSON/Document, tabular, care facilitează dezvoltarea unei soluții Big Data.

Prin urmare, fie că discutăm de soluții Big Data pentru înțelegerea consumatorilor, de procesare și analiză în timp real a datelor, de crearea unei experiențe personalizate pentru consumatori, de analiză a riscului de fraudă sau doar de stocare și analiză a volumelor mari de date, DataStax este o soluție potrivită, rapidă, sigură și scalabilă.

Club IT&C: Poate fi personalizată o soluție Big Data în funcție de client/verticală?

Valentin Barbu: Sigur. Implementările Relevance de până acum au fost realizate pe nevoia clientului și nu am avut încă doi clienți care să aibă nevoi identice de dezvoltare. Putem vorbi despre segmente mici care seamănă, dar soluțiile sunt diferite, adaptate necesităților concrete ale clientului.

Club IT&C: Big Data poate fi livrată şi ca serviciu? Conectivitatea reprezintă o barieră importantă de trecut în oferirea Big Data as a Service?

Valentin Barbu: Analiza de la care se pleacă este locul de stocare a datelor. Dacă majoritatea datelor sunt în Cloud sau perspectiva este spre Cloud, atunci da, Big Data as a Service este alegerea potrivită. Altfel, în companiile în care sursele datelor sunt diferite, se impune o analiză detaliată și decizia este una particulară, specifică pentru fiecare proiect.

Şi da, Big Data poate fi livrată ca serviciu. Iar România, după părerea noastră, are o conectivitate bună, care ajută în acest sens.

Club IT&C: Care sunt zonele cheie care beneficiază de implementarea soluţiilor Big Data în cadrul unei organizaţii?

Valentin Barbu: Noi vedem ca primi beneficiari pe cei din marketing și vânzări, dar ne putem uita și către departementul IT, risc sau logistică. Depinde de nevoia de business pe care o rezolvă o soluție Big Data. Înclinăm către marketing și vânzări pentru ca sunt zonele în care impactul este semnificativ. Posibilitatea de a avea o imagine completă a interacțiunilor pe care compania le are cu clienții săi deschide oportunități noi de a crea produse și servicii mai bine adaptate nevoilor clienților, care în final înseamnă reduceri de costuri și creștere a cifrei de afaceri. E însă doar un scenariu. Şi se pot imagina multe altele. Pentru IT, de exemplu, poate să fie interesantă trecerea către o soluție Cassandra, pentru că avem o arhitectură always-on, care să asigure disponibilitatea aplicațiilor pentru utilizatori chiar în condițiile în care apar defecțiuni hardware sau de comunicare, avem posibilitatea de a susține oricâte date și să scalăm folosind servere cu costuri mici, sustinând orice creștere ar veni din zona de business.

Sursa: Club ITC, 16 Ianuarie 2017