Cele mai importante lecții învățate în 15 ani de business cu și despre date

Cele mai importante lecții învățate în 15 ani de business cu și despre date

”De 15 ani punem pe masă managerilor informaţii potrivite pentru ca ei să ia decizii astăzi, nu peste o săptămână sau o lună. Mai mult decât atât, construim împreună cu clienții înțelegerea în profunzime a contextelor lor de business prin intermediul datelor”, o misiune în care Ionuț Toader, CEO și co-fondator Relevance, crede cu putere.
”S-au schimbat foarte multe în acești 15 ani. Noi credem în scopul pe care îl avem și ne dorim ca ceea ce facem să conteze pentru echipă și pentru clienții noștri. Am plecat de la ideea că implementând soluții profesioniste de analiză și raportare, se elimină acțiunile repetitive, consumatoare de timp. Oamenii își eliberează timp pe care îl pot folosi în analiza și interpretarea rezultatelor, tocmai pentru că au la îndemână un instrument de luare a deciziilor.”, completează Valentin Barbu, Data Solutions & Co-fondator Relevance.
Împlinirea a 15 ani de business cu și despre date reprezintă un bun moment pentru Relevance de a se uita înapoi la cele mai importante lecții învățate, dar și de a previziona viitorul datelor, pentru companii mici și mari:

1. Viteza și flexibilitatea în realizarea de rapoarte și analize aduce un avantaj competitiv major.

Experții Relevance au implementat proiecte din industrii variate și extrem de competitive precum banking, e-commerce, FMCG, retail sau energie. Indiferent de segmentul de piață adresat ori compania parteneră, de fiecare dată au observat această diferență majoră pe care soluțiile de business intelligence o aduc. Prin curățarea, colectarea și prezentarea corespunzătoare a datelor relevante, din surse multiple, oamenii non-tehnici au acces imediat la date, pe care le vizualizează și le pot scoate în rapoarte pentru a lua decizii de business rapid și eficient.

”Orice manager trebuie să știe pe ce se bazează, ce resurse are. Așadar, are nevoie de o unealtă de raportare ca să-și facă inventarul, să poată urmări cu adevărat și complet ceea ce se întâmplă în companie. Noi îi însoțim pe clienți în procesul de selecție și implementăm soluțiile potrivite pentru ca ei să știe care le este contextul de business, cu acuratețe.”, subliniază Valentin Barbu.

Viteza crescută de raportare și analiză, împreună cu flexibilitatea accesului și corespondența dintre date și nevoile de business creează un avantaj competitiv major pentru companie. Departamentele de logistică, marketing, vânzări, finanțe, etc., înțeleg mult mai bine realitatea de business în care se află și reușesc sa formuleze strategii și acțiuni mai bune pentru a-și atinge obiectivele.

2. Datele înțelese corect optimizează fluxurile de business și cresc profitabilitatea.

Chiar dacă nevoia imediată de implementare a unei soluții de business intelligence vine dintr-o secțiune anume de business, democratizarea datelor și accesul cros-funcțional la rapoarte transformă întreaga companie.

”S-a schimbat aproape tot, dacă ne uităm la mediul de acum versus cel de acum 15 ani. De exemplu, acum 5 ani a apărut Qlik Sense, soluție BI ce înglobează funcționalitatea de self-service. Firmele caută ca utilizatorii să-și poată accesa cu ușurință datele, cu cât mai puțină intervenție din IT. Cu Qlik Sense este mai ușor “să consumi” informații oriunde te-ai afla. În plus, avem o varietate de conectori, astfel încât Qlik Sense e conectat la surse multiple, pentru a analiza întreg universul relevant de date .”, ne spune Valentin Barbu.

Prin automatizarea și eficientizarea rapoartelor și analizelor de date, se obține o optimizare a tuturor fluxurilor de business, ceea ce transformă viteza de reacție pentru toate departamentele.

De exemplu, o companie care își monitorizează stocurile aproape în timp real îi ajută și pe cei de la aprovizionare să ia decizii de achiziție informate și optimizate. De asemenea, pe cei din producție îi ajuta să știe cum să își programeze activitățile, iar pe cei din vânzări îi ajuta să decidă strategie de vanzari să implementeze în perioada imediat următoare.

Sau, o companie ce are rapoarte automatizate despre starea campaniilor de Facebook și Google AdWords, poate să ia imediat decizii de optimizare a costurilor de marketing și redirecționare a bugetelor către produsele cu eficiența cea mai bună. ”Qlik este acum o soluție hibrid care poate să funcționeze atât local, cât și în cloud. Este flexibil, de asemenea, în modul în care își administrează resursele, scalând puterea de procesare în funcție de necesarul de încărcare de date.”, mai spune Valentin Barbu despre una dintre soluțiile pe care Relevance le oferă în România clienților săi.

Prin accesul rapid la date corecte și relevante, întregul ecosistem de business este optimizat, transformând contextul de business în favoarea companiei, crescand profitabilitatea.

3. Soluțiile de Data Warehouse și Big Data devin noul standard în pregatirea universului relevant de date.

Tehnologia permite astăzi companiilor să colecteze și să stocheze volume impresionante de date. Cu atât mai mult, devine importantă calitatea datelor pentru utilizarea lor. De aceea, experții Relevance consideră că soluțiile Data Warehouse și Big Data vor coexista în cadrul companiilor, oferindu-le atât beneficiile structurii și calității datelor unui Data Warehouse, cât și viteza, fiabilitatea și capacitatea de stocare a datelor structurate pe care le are o soluție Big Data.

Prin intermediul solutiilor Business Intelligence conectate la infrastructura de date din Data Warehouse (DWH) și Big Data, acolo unde este cazul, utilizatorii vor avea acces rapid la toate informațiile relevante.

Pentru a realiza o astfel de infrastructură, trebuie revizuite relațiile dintre diverse departamente, procesele și regulile interne, fluxurile de business, sursele de unde se iau sau nu se iau date etc. Cu alte cuvinte, este o oportunitate de a înțelege contextul actual de business, intern și extern, cât și zonele oarbe care merită explorate.

Aducând datele din surse cât mai variate (SAP, ERP, e-commerce, platforme online, etc.) într-o platformă DWH și Big Data, care apoi trimite aceste date către raportare, prin diverse funcții de curățare, rearanjare, automatizare etc., se scurtează numeroși pași și se susține rapiditatea reacțiilor oamenilor,.

Practic, transformăm un model tehnic într-un rezultat de business, care ajută la luarea deciziilor bazate pe date complete și eficiente. În cuvintele lui Valentin Barbu: ”Această nevoie de date și informații este, de altfel, corelată cu dorința de a avea o interfață personalizată granular pe obiectivele de business ale companiei sau ale unui anumit departament.”

4. Crearea unei culturi a datelor la nivelul întregii companii (data driven culture)

Simpla existență a tehnologiilor de vârf nu este suficientă pentru a garanta succesul unei companii. Este necesara, pe langa investitiile in tehnologie, și de investiții în oameni, în crearea, unei culturi bazate pe date. Ce înseamnă, concret, o astfel de cultură? O companie în care managerii înțeleg cum și când să utilizeze datele, de ce date au nevoie pentru anumite decizii, care sunt legăturile dintre date și fluxurile de business: ”Nevoia de analiză și control este recurentă pentru un business. Devine cu atât mai mare, cu cât condițiile din piață sunt mai vitrege. Dacă ne uităm la piața hipercompetitivă de azi, nevoia de control se traduce în a-ți înțelege datele cu cea mai mare precizie.”, comentează Valentin Barbu.

Soluțiile noi, precum artificial intelligence și machine learning, devin din ce în ce mai prezente în ecosistemul de soluții IT pe care îl poate accesa o companie. Pentru a beneficia de ele, e recomandat ca oamenii să fie instruiți corespunzător, astfel încât să înțeleagă corect limitele algoritmilor implementați și să investească în soluții care permit obținerea de avantaje concrete pentru companie.

Așadar, succesul companiilor într-o lume din ce în ce mai digitalizata este al companiilor care își creează această cultură pas cu pas, aducând împreună oamenii și tehnologia și folosind cele mai bune atribute ale ambelor părți.

5. Seeing is Believing, pentru parteneriate de succes pe termen lung

Din experiența noastră, cele mai frumoase parteneriate, care s-au dovedit de succes pentru ambele părți, au la baza provocarea unor proiecte pilot. La Relevance spunem că “Seeing is Believing”, un proiect pilot inițial, este cea mai buna cale de a afla mai exact avantajele pe care le aduc soluțiile noastre și de a interacționa cu echipa de implementare.
Timpul scurt în care se poate realiza un proiect pilot și investiții minime de buget reduc semnificativ riscul de a construi soluții care nu sunt potrivite pentru companii și/sau care au costuri de operare și întreținere mari. Alegerea cu atenție a partenerului de implementare este necesară nu doar prin prisma soluției oferite și a prețului, dar mai ales a serviciilor pe care partenerul le poate oferi. Chimia dintre echipele de implementare, din partea partenerului și a companiei beneficiar, este iarăși un lucru de luat în seamă pentru că poate reduce timpul de implementare și, respectiv, costurile, în același timp cu scăderea factorului de stres pe care îl generează schimbările într-o organizație.

2020 va pune cu siguranță lupa pe aceste povești bazate pe date, iar noi ne vom diferenția în continuare prin soluțiile premium puse la dispoziția companiilor, pentru a învăța să facă aceasta cu ușurință.

”După 15 ani de existență a Relevance, putem spune că misiunea noastră de a construi pe punctele tari ale oamenilor și tehnologiilor intră într-o nouă etapă, cu multe oportunități de a crea noi contexte relevante, backed by data, pentru business-uri profitabile.”

Dacă vreți să aflați mai multe despre toate aceste lecții învățate și cum pot arăta ele în interiorul companiei voastre, hai să discutăm în detaliu!


Continuăm să fim alături de tine în proiectele de Business Intelligence și Data Management.
Rămâi alături de noi: